Przedszkole Limonka
05- 075 Warszawa | Wesoła
ul. Warszawska 57 (róg Brata Alberta), tel. 575 115 861



PROGRAM EDUKACYJNY PRZEDSZKOLA LIMONKA
Otaczający nas świat zmienia się nieustanie. Szybko postępujące przemiany cywilizacyjne wymuszają na nas konieczność modernizacji zasad oświatowych
i teorii pedagogicznych. Podstawowy cel każdej placówki oświatowej to zapewnienie wysokiej jakości kształcenia każdego Dziecka, wyposażenie Go
w najważniejsze umiejętności, które pozwolą funkcjonować w tak szybko zmieniającej się rzeczywistości.
Proces edukacyjny w naszym przedszkolu nie skupia się już tylko na zdolnościach intelektualnych Dzieci i opanowaniu przez nie wiedzy, ale przede wszystkim
na odkrywaniu i pobudzaniu Ich naturalnych uzdolnień i predyspozycji.
Edukacja przedszkolna jest bardzo ściśle związana z wychowaniem, co znalazło odzwierciedlenie w nowej „Podstawie programowej wychowania przedszkolnego”. Dlatego też bazą dla naszej pracy edukacyjnej jest program wychowania przedszkolnego „Ku Dziecku” Barbary Bilewicz-Kuźnia i Teresy Parczewskiej. Jego podstawą teoretyczną jest koncepcja inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
W tym programie owe inteligencje określane są mianem zdolności, które odkrywa
i rozwija każdy nauczyciel – wychowawca w naszej placówce. Pracujemy nad rozwojem zdolności:
- słowno – językowych;
- wizualno – przestrzennych;
- muzycznych;
- cielesno – kinestetycznych;
- logiczno – matematycznych;
- interpersonalnych;
- intrapersonalnych;
- przyrodniczych;
- egzystencjalnych.
Zadaniem nauczyciela -wychowawcy jest organizowanie przestrzeni edukacyjnej
w taki sposób, aby móc poznać, zrozumieć i pomóc rozwinąć indywidualne talenty każdego Dziecka. Patrzymy na Dziecko i Jego rozwój wieloaspektowo uwzględniając aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej
i społecznej.
Poprzez swoją aktywność Dziecko konstruuje trzy rodzaje wiedzy:
- fizyczną (wiedza o przedmiotach);
-
logiczno - matematyczną
(operacje umysłowe dokonywane podczas działań na przedmiotach); - społeczną (interakcje społeczne).
W dążeniu do założonych celów nauczyciele posługują się wieloma metodami min. dobrego startu M. Bogdanowicz, której zadaniem jest przygotowanie do czytania
i pisania; ruchu rozwijającego W. Sherborne wspierającej rozwój emocjonalny, społeczny i motoryczny. Dużą wagę przywiązujemy do edukacji matematycznej.
W tej dziedzinie opieramy się na teorii i programie prof. E. Gruszczyk -Kolczyńskiej.
Wszystkie grupy pracują z zestawem podręczników Nowej Ery skorelowanymi
z programem „Ku Dziecku”: 3- i 4- latki realizują zestaw „ Kolekcja przedszkolaka” zaś 5-latki „Szkoła coraz bliżej”. Rozwój intelektualny na miarę indywidualnych możliwości każdego Dziecka to istotny element pracy nauczycieli – wychowawców, jednak w wieku przedszkolnym bardzo ważne są rozwijające i twórcze zabawy, kreatywne myślenie, ruch na świeżym powietrzu i zajęcia gimnastyczne.
Te sfery rozwijają następujące zajęcia:
- korektywa – 2 razy w tygodniu;
- rytmika – 2 razy w tygodniu;
- zajęcia z języka hiszpańskiego - 2 razy w tygodniu;
- psychorozwijanki - 1 raz w tygodniu;
- codzienne zabawy na placu zabaw.


